This website is produced by Engelsby Consult - Lejrevej 14 - Allerslev - 4320 Lejre - Copyright 2010
Vækkelsen i Wales
Vi er kristne der er døbte i både
vand og Helligånd og vil bringe
Guds kærlighed til alle mennesker
der vil modtage den.
Jesus Kristus demonstrere
sin almagt ved at helbrede
og sætte mennesker fri
idag.
Jehova´s vidner frygter for
åndelige oplevelser, fordi de
tror det kommer fra Satan.
Muslimer lyver og retfærdigør
drab gennem koranen og tror
de kommer til himmelen for
deres gerninger.
Ateister siger at de ikke tror på
noget, men løber efter bussen,
selv om de ikke kan se den.
New age og alternative
healere søger kraft og
spirituelle oplevelser, men ved
ikke hvor kraften kommer fra.
Spiritister, Sandsigerske og
Spåkoner spørger ånder
tilråds, men ved ikke hvem
deres oprindelse er.
Broderskaber og Frimurer-
loger søger indre styrke
gennem løfter, højtidlige
indvielser og humanisme.
Sekter og okkulte
sammenslutninger får kraft
gennem tilbedelse, rituelle
indvielser og hemmeligheder.
Hekse og Satanister søger
bevidst krafter ved hjælp af
dæmoner og underkaster sig
Satan direkte og tilbeder ham i
frygt.
Det, som I således dyrker
uden at kende det, det
forkynder jeg eder. Gud,
som har gjort Verden og
alle Ting, som er i den,
han, som er Himmelens og
Jordens Herre, bor ikke i
Templer, gjorte med
Hænder (Apg 17:23 og 24)
Himmelske Fader
Vi kommer frem for dig idag for at bede om tilgivelse og for at søge dine retnigslinier og din ledelse.
Vi ved, at dit ord siger ´Ve dem, som kalder ondt for godt og godt for ondt´, men det er præcis hvad vi
har gjort.
Vi har mistet vores åndelige ligevægt og vendt op og ned på vore værdier. Vi har kaldt løgn for sandhed
og sandhed for løgn.
Vækkelsen kom
Det var med mægtig forventning, man imødeså Evan Roberts møder. Folk strømmede
dertil, der behøvedes ingen annoncering og ingen reklame, man gik hjemme fra 3—4
timer før den fastsatte tid og kunne dog risikere, at lokalet var overfyldt, derfor
arrangerede man samtidig møder i andre lokaler i nærheden. Ofte hændte det, at
tre kirker var fyldt samtidig, og alligevel kunne ikke alle få plads. Mange måtte nøjes
med at få et glimt af Evan Roberts, når han skyndte sig fra den ene kirke til den anden.
Der var ikke alene møde om aftenen, men som regel samledes man også om
morgenen eller om formiddagen. Der var også eftermiddagsmøder, og så fortsatte
man om aftenen til langt ud på natten. Man kan forstå, hvilken overbelastning det
var for Evan Roberts, både fysisk og psykisk.
Mange forsøgte at overtale ham til at indstille nogle af møderne, men han ville ikke
høre tale om det. Ilden brændte i hans hjerte og rundt omkring ham, hvordan skulle
han kunne tænke på at hvile.
Hvad der muligvis bidrog mest af alt til at gøre vækkelsen så hurtig kendt blandt
befolkningen, var sikkert den omtale, den fik i pressen. Allerede efter de første
møder i Loughor var der et referat i et af de førende blade i Wales. Nogle dage
senere kom der en udførligere beskrivelse af møderne i Loughor, og så var både
nysgerrigheden og interessen vakt. Jeg skal senere omtale forholdet mellem
vækkelsen og pressen.
Det skete ikke sjældent, at man lukkede både skoler og forretninger tidligere end
ellers for at kunne komme med til vækkelsesmøderne, ligeledes forlod arbejderne
gruberne før arbejdstidens ophør for at kunne nå hjem og klæde sig om før
mødetiden. Men kunne man ikke nå det, ja, så kom man, som man var i det tilsodede
og sorte arbejdstøj; til møderne skulle man i alt fald. Det var ikke bare folk fra egnen,
mange kom langvejs fra for at være med og gøre deres iagttagelser.
Tit var der så mange mennesker med togene, at når byens egne folk kom, var alle
pladser optaget. Et sted havde man lejet en stor pavillon, som kunne rumme 10.000
mennesker. Den var fuldt besat flere timer før mødets begyndelse. Der blev holdt to
møder. Til aftenmødet havde man fået arrangeret plads til 12.000 mennesker, og
alligevel var der hundredvis, der måtte gå uden at få plads. I sommertiden samledes
man ofte under åben himmel til vældige møder, hvor skarerne begærligt lyttede til det
indtrængende budskab, der blev båret frem i Åndens kraft.
Det var ikke alene blandt metodisterne, at interessen var stor, inden for de forskellige
samfund læste man om og fulgte vækkelsen med levende interesse. General Booths
sekretær fra London var blandt dem, der besøgte møderne, og han var meget grebet
af, hvad han så og hørte. Også den verdenskendte Gipsy Smith var engang blandt
tilhørerne.
Men det var ikke alene ved Evan Roberts møder, der var vækkelse. Fra mange
steder i Wales kom der meddelelse om rige møder, hvor store skarer søgte og
oplevede frelse. I en by Morriston, i nærheden af Swansea, kom vækkelsen med
et stormvejrs kraft. Det resulterede i, at 1.300 blev frelst, allerede inden Evan
Roberts kom dertil. Alt dette vidner om, at det var en virkelig Åndsudgydelse, som
ikke var afhængig af et enkelt menneske.
Vækkelsen i Wales sprængte alle samfundsgrænser. For en tid i det mindste
lykkedes det at hæve sig over sine egne interesser. Man samarbejdede loyalt og
spurgte ikke efter, hvilket samfund man tilhørte. I den ild, som den Helligånd havde
antændt, fortæredes alt dette. Alle følte sig indfor Herrens ansigt, og de jublede
sammen over alt det underfulde, som skete. Giver denne kendsgerning os ikke et
fingerpeg til at forstå, i hvilken retning løsningen af det svære problem ligger, nemlig
de kristnes eenhed. Man har prøvet forskellige veje, og sikkert har hensigten været
den allerbedste, men man har stødt på uovervindelige hindringer. Hvis de kristne i
dag alvorligt ville begynde at bede om en virkelig åndsudgydelse blandt Guds folk,
ville ilden, som tilfældet var i Wales, opbrænde alt det, som mennesker har opbygget,
og vi ville alle opleve, hvad der burde være hver sand kristens hjertelængsel. Jesu
bøn om, at vi alle skulle blive eet, måtte gå i opfyldelse. Evan Roberts sagde engang:
»Så længe de kristne samfund bekæmper hverandre, klapper Djævelen i hænderne
af tilfredshed og gør alt for at ophidse dem til strid.«
Selv mennesker, som ikke havde nogen interesse i møderne, mærkede, at der var
sket noget. Bjerge og høje genlød af bøn og lovprisning, idet mange, når de gik
hjem fra møderne, bad til Herren og lovpriste ham, så det kunne høres viden om.
Også når de rejste med toget, holdt de bønnemøder, og ofte var Ånden så kraftigt
udgydt, at mange af de rejsende overgav sig til Herren. Engang, da en flok troende
stod og ventede på et tog i Nord-Wales, samlede de sig til et bønnemøde der. Man
manglede ikke frimodighed.
Forretningsfolkene kom også i berøring med vækkelsen på en for dem gavnlig
måde, idet folk kom og betalte gammel gæld. En forretningsmand fortalte, at da
vækkelsen var kommet der til egnen, havde han de første fjorten dage i måneden
haft mindre salg en nogensinde, og han kunne ikke forklaredet på nogen anden måde,
end at folk brugte, hvad de ejede, til at betale alt, hvad de skyldte, og derfor måtte
leve så spartansk som muligt, indtil de havde afviklet deres gæld. Når det var gjort,
kunne de igen begynde at købe mere mad og klæder.
I kulgruberne fik selv de stakkels heste, der trak kulvognene i de mørke gange,
gavn af vækkelsen, idet de arbejdere, der før havde mishandlet dyrene, nu passede
dem langt bedre. Ånden blandt arbejderne blev også helt forandret, gamle stridigheder
blev bilagt, og man arbejdede sammen i fred og harmoni, eder og dårlig tale ophørte
og blev erstattet af sang og bøn. Man kunne konstatere, at produktionen faktisk steg,
hvilket sikkert skyldtes, at man arbejdede med glæde og under lovsang til Gud.
En dag, da en af de nyomvendte arbejdere var ved at gå ned i gruben, stod en
arbejdsleder og ventede på ham:
»Jim, jeg har ventet på dig i to timer.«
»På mig? Hvad ønsker De da?«
»Jeg ønsker at blive frelst, Jim.«
»Lad os gå ned i gruben,« sagde Jim.
Og dernede blev en af grubens chefer undervist om livets vej af en enkel arbejder.
Da chefen forlod gruben, sagde han: »Sig til dem, du møder, at jeg er blevet frelst.«
Evan Roberts havde et stort hjerte for grubearbejderne. Af egen erfaring vidste han,
hvilke vanskeligheder deres arbejde medførte. Ofte stod han ved nedgangen til
gruberne for at hilse på dem, når de kom op fra deres arbejde og for at indbyde
dem hjerteligt til møderne: »Hvis I ikke er for trætte,« tillagde han. Han vidste,
hvor strengt deres arbejde var.
Gennem vækkelsen fik værtshusene en katastrofal nedgang i deres omsætning.
Kendte drankere oplevede en radikal frelse og blev løst fra den frygtelige dæmon,
som indtil da havde behersket dem. På et sted blev alle værtshusets kunder frelst,
og derved ophørte værtens indtægter. Hans gamle kunder syntes dog, det var
svært, at han var den eneste, der ikke var glad, så de købte hele hans lager,
hvorefter de tømte det ud i floden. Undertiden blev også værterne frelst, og da
holdt de naturligvis op med at sælge spiritus. Det gik så langt, at mennesker
generede sig for at gå på værtshus, selv om de var ufrelste.
På teatrene kom kun en tiendedel af det sædvanlige publikum, og ikke sjældent
lejede man teatrene og holdt vækkel-sesmøder der. Fodboldskampene, en af
de største fornøjelser i Wales, delte samme skæbne som teatrene. Der var ingen,
der prædikede imod denne folke-forlystelse, men alligevel var der mange
fodboldspillere, der holdt op med deres hobby og i stedet for blev brændende
sjælevindere.
Ofte gik folk ind på en kro og bestilte, hvad de ønskede, men gik igen uden at have
rørt det, det var, som om armen blev lammet, når de ville føre glasset til munden.
Guds Ånd var så mægtig iblandt dem, at de ikke kunne synde på samme måde som
før.
Jeg vil give et enkelt eksempel på den forvandling, man oplevede:
»Broder Tom« havde i årevis været en skræk for sine omgivelser og til stort besvær
for politiet. Utallige gange havde han stået foran skranken i Bridgend. Han var en
dranker og slagsbroder af værste slags, men så mødte Gud ham med sin frelse.
På meget kort tid vandt han mange for himmelen, og alle, som kendte ham, havde
ubetinget tillid til ham og til hans kristendom. Hans indsigt i Guds Ord og de åndelige
ting var helt overraskende.
En præst sagde om ham: »Angående åndelig visdom og åndelig skarpsindighed
har jeg aldrig hørt noget, som har overtruffet, hvad jeg engang hørte fra denne mands
læber, som for kun få år siden var et fuldstændigt vrag.«
Inden han sluttede sit liv, var han syg i flere år, men var sjælevinder lige til det sidste.
Da han ikke længere kunne gå ud til mennesker, sendte Gud dem hen til ham, og i
hans lille værelse var der mange, der oplevede frelse og syndernes forladelse.
Da døden nærmede sig, sagde han: »Fader, nu er jeg rede, er Du?«
Straks efter kom Gud og hentede sin tjener hjem.
Selv børnene fik del i vækkelsen. Børn er jo ofte mere åbne og modtagelige for
Gud end voksne. Der findes mange gribende beretninger om, hvorledes børnene
bad for deres forældre og fik bønnesvar.
»Kære Jesus,« bad et niårs barn, »frels far, som er en dranker, og frels mor, som
også er en dranker! Frels min bror og mine to søstre og glem ikke at frelse den
lille baby.«
»Fader vor, som er i himmelen,« udråbte en lille pige på tolv år, »jeg ved ikke,
hvor far er, men jeg ved, at mor sidder hjemme og er så ulykkelig. Herre, du ved,
hvor far er, hvis han er på kroen, vil du så ikke nok hente ham der. Kroen er jo et
dårligt sted, men kære Herre, vil du ikke alligevel nok gå derhen og få ham til at
komme på mødet, så han kan blive frelst.«
En lille pige på ti år bad inderligt for sin fars frelse på et møde i Clydach, og hun
fik bønnesvar. En tolvårs dreng bad på samme måde i Hopkinstown, og hans far
tog imod frelsen på samme tid i en anden kirke.
»Jeg kan ikke forstå, hvad der er gået af far,« sagde et barn på otte år. »Han beder
jo både morgen, middag og aften og til langt ud på natten.« Børnene holdt selv
deres egne møder i hjemmene, og hvor de kunne komme til.
En lille fyr rakte en dag sin hånd op i skolen for at kalde på lærerens opmærksomhed.
»Nå, hvad vil du?« spurgte læreren.
»Hr. N. elsker De også Jesus?« Det var alt, hvad han ville, men dette direkte
spørgsmål blev årsag til, at læreren blev frelst. Denne lærer arbejdede senere
som missionær i Indien i mange år.
Fra Rhos fortælles der: Nogle børn gik og talte sammen:
»Ved du, hvad der er sket i Rhos?
»Nej, det ved jeg ikke, men jeg ved bare, at det nu er søndag hver eneste dag.«
»Ved du ikke mere?«
»Nej, det gør jeg ikke.«
»Jo, Jesus Kristus er kommet til Rhos og bor nu i byen.«
Ikke længe efter kom der en cirkus til byen, det blev en stor fristelse for børnene.
Et barn længes jo altid efter at opleve noget spændende, noget der vel følger os
hele livet igennem. De børn, der var frelst, var derfor ikke klar over, hvordan de
skulle stille sig til dette, men da de ikke ville spørge nogen til råds, samledes de
til bønnemøde i et udhus. De bad inderligt til Gud, om han ville lede dem, og så
blev det klart for dem, at de ville bedrøve Guds Ånd, hvis de gik i cirkus, og så
var der ikke mere tale om det.
En anden frugt af vækkelsen var, at politiet ikke fik ret meget at bestille. Drikkeri og
gadeudorden reduceredes til næsten intet, og arresterne stod tomme. Det er
naturligvis umuligt i dette lille skrift at skildre alle følgerne af vækkelsen.
Det kunne fylde bøger. Alt vidner dog om, at det var en ualmindelig kraftig
åndsudgydelse, der i de dage kom over Wales, men man forbavses over, at det
ophørte så hurtigt. Min overbevisning er, at hvis dette mægtige Åndens vejr var
blevet ledet i sunde spor fra begyndelsen, kunne det have udviklet sig til en
vækkelse med uanede konsekvenser for hele verden.
Bagefter er det jo let at pege på mangler og fejltagelser. Det er noget andet at
kunne få sin røst hørt midt i den voldsomme strøm og dirigere kraften i den
ønskede retning. Der er jo ikke alene Guds kraft, som er sat i bevægelse i sådanne
tider, men også en vældig menneskemasse, hvoriblandt der ofte er mange
ubefæstede og åndeligt blinde, der selv vil bestemme over vækkelsens udvikling.
Dette kan få de mest skæbnesvangre følger, hvis der ikke findes ledere, som har
tilstrækkelig autoritet og visdom til at lede den åndelige bevægelse i sunde retningslinjer.