This website is produced by Engelsby Consult - Lejrevej 14 - Allerslev - 4320 Lejre - Copyright 2010
Vækkelsen i Wales
Vi er kristne der er døbte i både
vand og Helligånd og vil bringe
Guds kærlighed til alle mennesker
der vil modtage den.
Jesus Kristus demonstrere
sin almagt ved at helbrede
og sætte mennesker fri
idag.
Jehova´s vidner frygter for
åndelige oplevelser, fordi de
tror det kommer fra Satan.
Muslimer lyver og retfærdigør
drab gennem koranen og tror
de kommer til himmelen for
deres gerninger.
Ateister siger at de ikke tror på
noget, men løber efter bussen,
selv om de ikke kan se den.
New age og alternative
healere søger kraft og
spirituelle oplevelser, men ved
ikke hvor kraften kommer fra.
Spiritister, Sandsigerske og
Spåkoner spørger ånder
tilråds, men ved ikke hvem
deres oprindelse er.
Broderskaber og Frimurer-
loger søger indre styrke
gennem løfter, højtidlige
indvielser og humanisme.
Sekter og okkulte
sammenslutninger får kraft
gennem tilbedelse, rituelle
indvielser og hemmeligheder.
Hekse og Satanister søger
bevidst krafter ved hjælp af
dæmoner og underkaster sig
Satan direkte og tilbeder ham i
frygt.
Det, som I således dyrker
uden at kende det, det
forkynder jeg eder. Gud,
som har gjort Verden og
alle Ting, som er i den,
han, som er Himmelens og
Jordens Herre, bor ikke i
Templer, gjorte med
Hænder (Apg 17:23 og 24)
Himmelske Fader
Vi kommer frem for dig idag for at bede om tilgivelse og for at søge dine retnigslinier og din ledelse.
Vi ved, at dit ord siger ´Ve dem, som kalder ondt for godt og godt for ondt´, men det er præcis hvad vi
har gjort.
Vi har mistet vores åndelige ligevægt og vendt op og ned på vore værdier. Vi har kaldt løgn for sandhed
og sandhed for løgn.
Den første vækkelsesbølge
En vækkelse kommer ikke når som helst eller uden videre. Der fandtes mange faktorer,
der bidrog til at skabe den vækkelsesflod, som med en sådan kraft og hurtighed spredte
sig over hele Wales.
Wales havde tidligere opledet store vækkelser, og det syntes, som om dette let-
bevægelige folk i særlig høj grad er modtagelig for vækkelse. De gamle keltere var
sat til side og undertrykt. Den første store vækkelse i det 16. århundrede faldt faktisk
sammen med folkets nationale gennembrud, som syntes at have været en følge af
vækkelsen.
I det 17. århundrede udbrød der en ny vækkelse, der havde fremstående prædikanter.
Disse måtte ofte lide store forfølgelser, men vækkelsen gennemtrængte folket med
en åndelig fornyelse, som løftede deres tanker op på et højere plan. I den vækkelse
fødtes også mange af de herlige sange, som vi endnu i dag synder. I begyndelsen
af det 18. århundrede kom den puritanske vækkelse, og også den gennemsyrede folket.
Tilsidst kom den store vækkelse i 1859. Det redskab, Gud brugte, var en mand ved
navn David Morgan. Han rejste omkring i tre år, og man antager, at der var 100.000
personer, som blev omvendt. Det var denne vækkelse, som gav folket dets skole-
væsen, tusindvis af skoler blev bygget, tre højskoler oprettes, og kirkernes antal
fordobledes. Et slående bevis på, at vækkelseskristendom ikke er kulturfjendtlig,
hvad den ofte bliver beskyldt for at være.
Men i begyndelsen af det 19. århundrede var den åndelige tilstand igen dalet.
Indflydelsen fra de vækkelser, der tidligere havde været, var ophørt, og den åndelige
tilstand i menighederne var på nulpunktet og derunder. Drikkeriet forværredes, og
moralen blandt ungdommen var lav, kirkerne stod tomme, og fodbold og kricket
havde erstattet bedemøderne. Da mrs. Penn Lewis i sin første bog "Vækkelsen
fra Wales" meget udførligt har skildret, havd der i disse år skete rundt omkring i
verden blandt Guds folk, skal jeg ikke opholde mig ved dette, men henvise til hendes
bog.
Jeg må dog omtale, at der var et vist sammenhæng mellem vækkelsen og de
bønnekredse, man organiserede for at bede om en verdensvid vækkelse. Omkring
år 1890 begyndte man at danne sådanne bedekredse i Melbourne i Australien.
Interessen for og trangen til disse bønnemøder voksede hurtigt, og snart samledes
der ca. 40.000 mennesker i ca. 2.000 hjem hver tirsdag for at bede om vækkelse.
Man forsøgte at få Moody til at komme til Melbourne og holde vækkelsesmøder,
men han kunne ikke komme. I stedet for lovede dr. Torrey, som dengang var
forstander for Moodys Bebelinstitut i Chicago, at han ville komme. Da han rejste
dertil, var der 5000 mennesker, som skriftligt lovede, at de hver dag ville bede for
ham og hans gerning. Så snart dr. Torrey kom til Melbourne, udbrød en vækkelse,
og ca. 10.000 mennesker blev omvendt til Kristus. Alt var forberedt gennem bøn.
Ved Keswick-konferencen i England i 1902 blev dette omtalt, og det greb de 2000,
som var forsamlet, så de også kom med ind i den herlige bønnevækkelse.
Desto mere man forsøger at forstå, hvorledes vækkelse kommer, og hvad vækkelse
er, desto mere bliver man overvældet af den magt, der findes i bønnen. I hele kirke
historien kan man ikke påvise et eneste eksempel på en vækkelse, der ikke er
fremstået som svar på Guds folks bøn. Gud give, at vi i dag måtte være villige til at
gå bønnens vej, selv om det indebærer selvforsagelse, nød og lidelse. Udholdende
bøn fører altid til et resultat.
I mange menigheder i South Cardigan kunne man samtidig spore en vældig hunger
og længsel. Flere af prædikanterne forventede en vækkelse, og en af de mest frem-
trædende blandt dem var Joseph Jenkins i New Quay. Han havde særlig nød for den
ligegyldighed, som prægede ungdommen i hans menighed. Derfor samlede han dem
og talte alvorligt med dem om denne sag. På et stort distriktsmøde stod han op og talte
med brødrene om den elendige tilstand i menighederne, om medlemmernes frygtelige
ligegyldighed og om, hvor ansvarsløse de stillede sig overfor de væsentlige ting i
kristenlivet; men ingen så udvej til at få det forandret.
En søndag prædikede pastor Jenkins i sin menighed om "Den tro der overvinder verden".
En ung pige ved navn Florrie Evans blev dybt grebet, og hun besluttede at besøge
præsten i hans hjem. Først kunne hun ikke sige et ord, men til sidst udbrød hun :
Jeg ventede på Dem uden for kirken og håbede, at De ville sige noget til mig, men det
gjorde De ikke. Da gik jeg denne vej, hvor jeg vidste, jeg kunne træffe dem, men de tog
ingen notits af mig, da vi mødtes, men sagde bare goddag. Nu har jeg gået her foran
huset en halv time uden at vove at banke på. Jeg er så fortvivlet.
Præsten talte venligt til hende og hjalp hende igennem til fred og glæde. Den følgende
søndag var den unde pige atter til møde. Præsten fik den indskydelse at bede
medlemmerne vidne om, hvad de havde oplevet med Gud i den sidste tid. Mange
forsøgte at tale over forskellige emner, men præsten afbrød dem og sagde, at det
skulle være vidnesbyrd og ikke prædikener. Da blev der helt stille. Ingen havde noget
at sige. Stemningen blev trykkende, indtil den unge Florrie Evans gik frem. Med
foldede hænder og tårerne strømmende ned ad sine kinder, sagde hun : "Når ingen
vil sige noget, så vil jeg sige, at jeg elsker Jesus af hele mit hjerte". Grædende gik
hun tilbage til sin plads i kirken.
Virkningen af den unge piges ord var ubeskrivelig; hele forsamlingen blev stærkt
bevæget, man græd, stod op og bekendte sine synder og bad om forbøn. Alle var
sønderknuste i deres ånd, mange fik et nyt møde med Gud og begyndte at vidne
derom. Nu var der ikke længere stille ved vidnesbyrdsmøderne, vækkelsen var
begyndt, og vækkelsens ild spredtes hurtigt fra det ene sted til det andet. Blandt
dem, som blev grebet af denne fornyelse, var en ung prædikant ved navn Seth
Joshua. Han blev et redskab i Guds hånd, idet han rejste rundt på forskellige steder,
og ilden spredtes. Det var under et af hans møder, at Evan Roberts fik et kraftigt
møde med Gud og modtog kaldet til at gå til sin hjemegn og virke for Herren.
Det gribende og opmuntrene i denne sammenhæng er, at Gud kunne anvende denne
unge, sky og uanselige pige til en så uanet velsignelse. Man behøver ikke at vente, til
en hel menighed eller prædikanterne bliver grebet for at kunne forvente vækkelse. Et
almindelig, emkelt menneskes vidnesbyrd om Jesus, drevet frem af Helligånden, kan
åbne for vækkelse og føre til tusinders frelse. Man skal heller ikke vente på de store
anledninger eller tænke, at man bør gøre noget usædvanligt for, at der skal blive
vækkelse. Det gælder blot om at være tro og lyddig mod Gud i de små ting - disse,
som Djævelen måske vil friste os til at regne for betydningsløse. Lad Gud gribe dit hjerte !
Adlyd ham ! Gør, hvad han byder dig, og du kan blive til uanet velsignelse for dine
omgivelser, ja for hele dit land.