This website is produced by Engelsby Consult - Lejrevej 14 - Allerslev - 4320 Lejre - Copyright 2010
Vækkelsen i Wales
Vi er kristne der er døbte i både
vand og Helligånd og vil bringe
Guds kærlighed til alle mennesker
der vil modtage den.
Jesus Kristus demonstrere
sin almagt ved at helbrede
og sætte mennesker fri
idag.
Jehova´s vidner frygter for
åndelige oplevelser, fordi de
tror det kommer fra Satan.
Muslimer lyver og retfærdigør
drab gennem koranen og tror
de kommer til himmelen for
deres gerninger.
Ateister siger at de ikke tror på
noget, men løber efter bussen,
selv om de ikke kan se den.
New age og alternative
healere søger kraft og
spirituelle oplevelser, men ved
ikke hvor kraften kommer fra.
Spiritister, Sandsigerske og
Spåkoner spørger ånder
tilråds, men ved ikke hvem
deres oprindelse er.
Broderskaber og Frimurer-
loger søger indre styrke
gennem løfter, højtidlige
indvielser og humanisme.
Sekter og okkulte
sammenslutninger får kraft
gennem tilbedelse, rituelle
indvielser og hemmeligheder.
Hekse og Satanister søger
bevidst krafter ved hjælp af
dæmoner og underkaster sig
Satan direkte og tilbeder ham i
frygt.
Det, som I således dyrker
uden at kende det, det
forkynder jeg eder. Gud,
som har gjort Verden og
alle Ting, som er i den,
han, som er Himmelens og
Jordens Herre, bor ikke i
Templer, gjorte med
Hænder (Apg 17:23 og 24)
Himmelske Fader
Vi kommer frem for dig idag for at bede om tilgivelse og for at søge dine retnigslinier og din ledelse.
Vi ved, at dit ord siger ´Ve dem, som kalder ondt for godt og godt for ondt´, men det er præcis hvad vi
har gjort.
Vi har mistet vores åndelige ligevægt og vendt op og ned på vore værdier. Vi har kaldt løgn for sandhed
og sandhed for løgn.
Budskabet
Man har villet påstå, at Evan Roberts aldrig prædikede. Dette er dog ikke helt overens-
stemmende med sandheden. Særlig i den første tid talte han ofte længe og havde en
klar forkyndelse. Til tider talte han i to timer i træk, men senere skete det ofte, at der
slet ikke blev prædiket, og det har måske sin naturlige forklaring.
Som før sagt samledes folk ofte flere timer før mødetiden, men man sad ikke uvirksomme,
man begyndte at synge, bede og vidne, så når Evan Roberts og de andre brødre kom,
var mødet allerede i fuld gang. Så snart de kom ind i salen, kunne de begyndte at bede
med mennesker, som var i syndenød, til de kom igennem til frelse. På den måde kunne
møderne fortsætte time efter time.
Evan Roberts var ingen stor taler i ordets almindelige betydning. Hans prædiken var
enkel, inderlig og vækkende. Han var meget naturlig i sin fremtræden, men det, der
greb mest, var hans egen grebethed. Ofte, når han talte om Jesus og hans lidelser
for vor skyld, brast han i voldsom gråd og måtte afbryde sin prædiken. Det var denne
grebethed tillige med hans enkelhed og naturlighed, som rørte hjerterne.
Evan Roberts forberedte kun sine prædikener ved bøn. Han regnede med, at Ånden
ville give ham det, han skulle sige, og han var stille, til Ånden talte i hans indre. Han
skrev engang i jan. 1905 til sin ven Sidney Evans bl. a.: »Djævelen frister mig ofte til
at fremføre mine egne ord, men lovet være Herrens navn, den Helligånd overvinder
ved sin visdom både mig, verden og Djævelen med al hans list, og så giver han mig
ord og tanker, der er svar på deres behov og længsler, som er kommet for at høre.«
Det var ikke noget nyt og mærkeligt, som Evan Roberts kom frem med. Nej, det var
de gamle sandheder i al deres enkelthed og oprindelige kraft, som påny blev levende.
I sin forkyndelse vendte han sig først til Guds folk, og det mærkelige var, at idet budskabet
faktisk lød til de troende, blev syndere frelst. Evan Roberts så klart nødvendigheden af
en opvågnen blandt Guds folk. Guds Ord må have fremgang blandt de troende, førend
det kan nå ind til de ufrelste.
»Mit budskab,« plejede han at sige, »er først og fremmest til menighederne; når disse
går ind for deres opgaver og føler deres ansvar, vil verdens børn storme Guds rige. En
menighed, der er forenet i bøn, er uimodståelig.
I en prædiken sagde han blandt andet følgende: »En del medlemmer hænger som
kværnestene omkring menighedens hals. Bed ikke om andres frelse, før du selv er
rigtig frelst. Man skal enten være i menigheden eller i verden. Nogle ønsker at være
begge steder. Der er mennesker, der bærer fine »kirkeklæder«, men ser man lidt
indenfor, vil man opdage, at de er hyklere. Djævelen kan godt lide at se sådanne
mennesker i menigheden, for de virker som kræftskade i menighedslegemet. »Når
Guds børn kommer på knæ, kommer verdens børn på fødderne,« sagde han.
»Bøj menigheden og frels folket,« er et andet af hans ord.
Faktum er, at da de troende fik et møde med Gud og oplevede vækkelse, da blev der
også vækkelse udadtil. Den var ikke en følge af en eller anden dygtig vækkelses-
evangelist, men af menighedens overgivelse til Gud. De troendes sløvhed og
ligegyldige vandel er Djævelens mest effektive middel til at hindre mennesker i at
komme til Gud, hvis en menighed derimod lever i fornyelse og vækkelse, skabes
der en atmosfære, som gør, at de ufrelste drages til møderne og får et møde med
Gud. Den, som begynder at længes efter og bede om vækkelse, vil snart opleve den.
Dommen begynder med Guds hus. Man længes efter at se mennesker komme i
syndenød, men det kan være, at man selv bliver den første, der oplever det.
Således handler Gud tidt.
»Hvis vi gemmer på en eneste synd,« sagde Evan Roberts, er det nok til, at vi kan
hindre Gud fra at velsigne.«
Der var fire punkter, som Evan Roberts altid fremførte overfor de troende. Disse fire
punkter går som en rød tråd gennem hele hans forkyndelse, og det er sandt, hvad
der blev sagt angående dette: »Som Luther slog sine teser op på kirkeporten i
Wittenberg, således hamrede Evan Roberts disse vækkelses-sandheder ind i hjertet
på folket i Wales.«
De fire punkter, som han ville, at alle, der ønskede en ånds-udgydelse, skulle bruge
som en prøvesten, var:
1) Er der noget i din fortid, som du ikke har bekendt for Gud? Hvis der er, så kom
hurtigst muligt på dine knæ. Alt det gamle må slippes, og du selv må renses,
2) Er der noget i dit liv, som er tvivlsomt, noget, du ikke kan afgøre, om det er godt
eller ondt, så få det fjernet. Der må ikke være den mindste sky mellem dig og Gud.
Har du tilgivet alle, alle, alle? Hvis ikke, så vent ikke at få forladelse for dine egne
synder. Du får det ikke.
3) Lyd Guds røst og vær lydig mod Guds Ånd — øjeblikkeligt, ubetinget og uden at spørge.
4) Bekendt offentligt Kristus som din Frelser.
Han fremholdt disse fire sandheder for alle mennesker og appellerede således
ikke til deres følelser, men til deres samvittighed. Og han gjorde det med en sådan
alvor og grebethed, at det var umuligt at modstå. Ofte prøvede han efter en prædiken
sine tilhørere på følgende måde:
1) »Må jeg bede alle menighedsmedlemmer om at stå op?«
2) »Vil alle, som elsker Jesus, stå op?« Nogle blev siddende.
3) »Alle, som elsker Jesus over alt, vær venlig at stå op.« Nu blev flere siddende.
4) »Men nu alle, som ønsker at elske Jesus mere end alt andet, vil de stå op.«
Da plejede de frelste at rejse sig.
5) »Vil alle, som læser deres Bibel hver dag, rejse sig?« Ofte var der mange, der
blev siddende,
6) »Alle, som vil beslutte sig til fra nu af at læse Bibelen hver dag, vil de rejse dem op?«
Alle rejste sig.
7) »Vil alle, som beder hver dag, rejse sig?« Tidt sad mange.
8) »Vil enhver, som har besluttet sig til at bede hver dag, være så venlig at rejse sig.«
Alle efterkom opfordringen.
Det er også meget interessant at læse om, hvad de, der kunne bedømme den åndelige
tilstand i Wales på den tid konstaterede: Vækkelsen i Wales kastede lys over sandheden
om Jesu tilkommelse, en sandhed, som før praktisk talt havde været ukendt og ikke var
blevet forkyndt. Men da vækkelsen kom, gjorde Ånden denne sandhed levende. I Åndens
lys så man pludselig klart: Jesus kommer snart! Og man beredte sig til at møde ham i skyen.
Dette er i sig selv et godt bevis på vækkelsens guddommelige oprindelse.
Jeg vil slutte dette kapitel med ordret at gengive et budskab af Evan Roberts, som blev
offentliggjort i aviserne i året 1905. Jeg synes, at dette budskab gengiver noget af den
atmosfære, der kendetegnede vækkelsen i Wales. »Et budskab til verden,« kaldte han
sin artikel.
»Kraften i den vækkelse, som har grebet Syd Wales, er ikke fra mennesker, men fra Gud.
Han er kommet nær til os, og har vist os sin vej. Det er ikke et spørgsmål om trosbekendelse
og lærepunkter, det, som er sket, er et kald til alle kristne kirker i vort land. Jeg har kun
Jesu Kristi religion, sådan som jeg har oplevet den. Gud har gjort mig glad, og jeg ønsker
at vise andre den store glæde, der findes i tjeneste for ham, en glæde så stor og underfuld,
at det er umuligt at give udtryk for denne glædes fylde. Det er ingen sekt-lære, vi fremholder,
men underet og skønheden i Kristi kærlighed, vor kærlighed til ham og til hverandre.
Man har spurgt mig om mine metoder. Jeg har ingen. Jeg forbereder ikke mine taler, men
overlader alt til Gud. Kilden til denne vækkelse findes ikke i mig. Jeg er kun een af de mange,
som er ved at blive en vældig skare. Det er ikke mig, som rører menneskers hjerter og
forandrer deres liv, det er Gud, som virker gennem mig. Jeg har fundet, hvad jeg tror er
den højeste form for kristendom. Jeg ønsker at give mit liv for at hjælpe andre — det er
det eneste, jeg har at give. Mange har allerede denne form for kistendom, og mange flere
vil finde den.
Det er den opgave, som Herren har vist mig. Hans Ånd kom over mig en aften, da jeg
knælede i bøn for at søge hans vilje. Fem måneder senere blev jeg døbt med Guds Ånd.
Han har ledet mig, ligesom han vil lede alle, der i erkendelsen af sin egen svaghed forlader
sig på ham, som barnet forlader sig på sin fader.
Jeg ved, at det værk, som er blevet udført gennem mig, ikke hviler på nogen menneskelig
forudsætning i mig. det er hans værk, og han skal have æren. Jeg ønsker intet andet end
at få lov til at fortsætte det arbejde, som er begyndt. Herren er min Hyrde, mig skal intet
fattes. Han har forsynet mig med alt, hvad jeg har behov, og vil fremdeles gøre det.
Jeg ønsker ikke, at nogen skal se op til mig. Verden for Kristus! er vort mål.
Der er blevet sagt meget om vore møder og om mig, der ikke er sandt. Men sandheden fra
Gud har ikke taget skade af disse fejlagtige oplysninger, og derfor betyder de så lidt. Jeg tror,
at Gud har indgivet dem, som har skrevet om vækkelsen, at omtale det, som har været til
hjælp, for nogle af aviserne har båret budskabet ud til mange, som vi personlig ikke kunne nå.
Jeg tror, at verden står på tærskelen til en stor religiøs vækkelse, og jeg beder daglig, at Gud
vil give mig den forret at medvirke til, at det lykkes.
Jeg appellerer til alle, som tilhører Kristus, at de på knæ for Gud må spørge ham, om der
ikke er noget, han vil, at de skal gøre nu. Han vil lede alle, som han har ledet os, og han
vil gøre dem til en skystøtte om dagen og en ildstøtte om natten til at lede andre mennesker
til ham.
På nogle få uger er der sket underfulde ting i Wales, men det er bare begyndelsen. Verden
skal favnes af hans Ånd som af en mægtig stormvind. Mange, som i dag er tavse, negative
kristne, hvis tro betyder så lidt for dem selv og ingenting for andre, skal komme med.
Famlende, tøvende, halvhjertede kristne skal se et stort lys og genspejle dette lys til tusinder,
som lever i yderste mørke. Hele verden skal høre hans budskab om fred blandt mennesker,
som har Guds velbehag. De skal lytte og blive velsignede. Tusinder og atter tusinder skal
gøre mere, end vi har udført, i forhold til den kraft, som Gud giver dem. Det er min absolutte
overbevisning, at dette vil ske, bare menighederne vil lære den store kunst at adlyde den
Helligånds røst. Lydighed! Lydighed! Lydighed!«